Заключна конференція проекту

8 лютого представники Черкаської спеціалізовної школи № 3, члени координаційної групи проету “Оцінка якості освіти для демократичного громадянства” Барсукова Лариса Михайлівна – заступник директора та Горб Тетяна – учениця 9-А класу взяли участь у заключній конференції “Результати проекту і майбутні виклики для громадянської освіти”.

Рекомендації заключної конференції

Учасники конференції дійшли спільної думки про чотири ключові виклики, які залишаються актуальними у справі подальшого розвитку громадянської освіти в Україні (і також є характерними для інших країн):

- Необхідність чіткого визначення змісту і ролі громадянської освіти, стратегії її розвитку, надання їй відповідного місця і статусу в навчальному плані.

- Потреба у створенні ефективної комплексної системи підготовки вчителів ГО в педагогічних університетах та інститутах післядипломної педагогічної освіти, зокрема із залученням до цієї діяльності неурядових організацій, що мають відповідний досвід.

- Забезпечення подальшого розвитку школи як демократичної громади і залучення учнів до прийняття рішень стосовно власного навчання й викладання.

- Необхідність моніторингу і оцінки ефективності громадянської освіти у загальноосвітніх навчальних закладах.

Очевидно, що основним викликом є перший: тільки після досягнення чіткого загальнонаціонального консенсусу щодо значення й статусу громадянської освіти, можна планувати конкретні заходи щодо її запровадження.

 Потрібно:

  • подолати стереотипи щодо європейської та євроатлантичної інтеграції;
  • покращити стан інформування населення і особливо молоді України щодо ЄС та НАТО;
  • сформувати розуміння того, що бути громадянином означає бути активним, виявляти ініціативу, мати переконання та цінності, які сповідує сучасна молодь, та вірити в те, що, незважаючи на різну культуру, ми можемо жити в атмосфері партнерства;
  • зробити повагу до прав людини і верховенство права не гаслом, а реальністю.

Вчителі та учні також запропонували свої рекомендації стосовно подальшого впровадження громадянської освіти.

  • Поширювати кращий досвід вчителів, які викладають громадянську освіту, наприклад, використання інтерактивних методик навчання, форм позакласної роботи тощо.
  • Проводити семінари, конференції, тренінги, ділитися досвідом та проводити обміни між учнями та вчителями як національному так і міжнародному рівнях.
  • Поширювати результати проекту „Громадянська освіта – Україна” на всі школи України.
  • Поширювати кращий досвід роботи євроклубів України, що сприятиме інформуванню учнів про процеси європейської та євроатлантичної інтеграції України.
  • Продовжити реалізацію подібних проектів із залученням більшої кількості шкіл України.