Про проект
ЗВІТ
Черкаської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3
про створення осередку екологічної освіти на базі школи в рамках реалізації пілотного проекту Фундації польсько-української співпраці PAUSI
жовтень 2011 року
Наша школа вважається міським осередком екологічної освіти. Це звання ми отримали завдяки великій екологічній роботі, що проводиться в стінах нашої школи протягом 2010-2011 років
Основним із напрямків цієї роботи є залучення учнів до:
- науково-дослідницької діяльності;
- роботи з громадськістю, батьками та міськими організаціями екологічної варти та клубу «Аква»;
- реалізація соціальних та екологічних проектів через навчальну практику учнів 5-8 та 10-х класів у червні 2011 року.
Великий досвід екологічної роботи та бажання пропагандувати екологічний спосіб життя, привело нас до створення екологічного клубу «Aqua». Нашу ідею підтримали 25 шкіл міста Черкаси, які зголосилися стати членами цього клубу.
Клуб об’єднав дітей з різними потребами, інтересами, але спільним для всіх дітей є бажання врятувати Землю від екологічного лиха. А клуб допомагає їм реалізувати свої цілі різними шляхами. Це і науково-дослідницька робота, яку учні – члени МАН провели, досліджуючи екологічний стан малих річок рідного краю, зокрема ще недослідженої науковцями річки Золотоношки.
Результати своїх робіт учні висвітлили на наукових конференціях, практичних семінарах. Під час одного з таких семінарів учні перевіряли якість питної води з 14 джерел, застосовуючи міні-лабораторію.
На Першому Всеукраїнському екологічному форумі в 2011 році дітей та молоді, яка проводилась під патронатом Міністерства екології та охорони природного середовища України наша екологічна команда виборола перше місце у конкурсі екологічних проектів у секції «Освіта та громадський природоохоронний рух на захисті довкілля» та відзнаку екологічної агітбригади.
Велика робота проводилася з громадськістю міста. Ми навчаємось самі і навчаємо інших. Нам приємно, що наші ідеї підтримуються депутатами міської і обласної ради та викликають зацікавлення в суспільстві.
Так учасниками організованого нами флеш-мобу «Блакитна стрічка» стали 720 чоловік із 7 районів міста.
Завдяки підтримці комерційної організації «Сад мрій» ми змогли реалізувати найдавнішу мрію – створити на території школи зелений оазис - «Екологічну долину»
Велику турботу ми проявляємо і про наших братів менших. Тому Всесвітній день тварин за нашої ініціативи було зібрано 3тонн продуктів харчування для мешканців Черкаського міського зоопарку. А зоологічний квест, проведений на території зоопарку привернув увагу широкого загалу до його проблем .
Наші погляди спрямовані на імплементацію ідеї сталого розвитку в Україні, так як школа продовжує працювати у Всеукраїнському проекту «Освіта для стійкого розвитку в дії» під егідою благодійної організації «Вчителі за демократію та партнерство». Наші юні художники та дизайнери розробили флаери «Живи заощадливо». 460 флаерів було поширено серед населення міста.
Але ми розуміємо, що найкращим підтвердженням наших слів є справа наших рук. Тому ми не цураємося провадити різні екологічні толоки по благоустрою нашого міста «Посади дерево», «Рідному місту – калинове намисто» тощо.
Основним напрямом роботи вчителів є все ж таки просвітницька робота серед учнів та батьків, екологічні уроки з представниками влади, проведення екологічних акцій по збору вторинної сировини «Збережи дереву кілечко» та ПЕТ-пляшок.
Різноманітні екологічні конкурси охопили всіх учнів школи: екологічні газети, стіннівки, флаєри, емблеми та девізи. Виставки поробок «Розумний дім» та «Друге життя старих речей» викликав широку підтримку громадськості, неодноразово висвітлювався засобоми масової інформації, зокрема обласним радіо та обласною телерадіокомпанією «Рось».
Дана робота не тільки формує екологічну свідомість учнів, пропагандує екологічні знання, але й дозволяє зібрати кошти для реалізації запланованих екологічних проектів.
Тренінги, екомодулі на уроці з екології та уроків для стійкого розвитку довзоляють набути учням практичних навичок, які діти реалізують через різноманітні екологічні проекти: пасивний будинок, нове життя старих речей, екологічна газета та наліпки, флаери.
Але найбільше наші учні полюбляють демонструвати свої вміння та навички під час різноманітних екоігор. Найпопулярнішою серед них є гра « Екодрайв»
Творчі особистості реалізують себе та свої ідеї завдяки екологічному театру «Аква». У цьому році екологічний театр виборов звання лауреату у Всеукраїнському фестивалі екологічної творчої молоді « Свіжий вітер» за програмою «На варті довкілля рідного краю».
Наш клуб води об’єднує не тільки учнів, поряд з нами працюють вчителі і наставники за широкої підтримки Комунального підприємства «Черкасиводоканал»
Проведені педагогічні ради, конференції, семінари-практикуму, майстер-класи для вчителів міста, прилучаються до нашої справи батьки. У родинній грі «Чи розумніший ти за третьокласника?» та сімейних проектах по збереженню води.
Результативна робота завершується підведенням підсумків проведеної роботи та гарним святом. Проект закінчився , але наша робота продовжується . Отримані подарунки знайшли своє місце у шкільній програмі на уроках хімії, фізики, біології та географії.
Сьогодні ми не тільки в рядах переможців проектів, але ще ми впевнені у правильності своїх дій. Ряди поповнюються, ідеї поширюються, а справи примножуються.
Всіх, кого зацікавила робота нашого осередку запрошуємо до співпраці.
А нам всім наснаги і творчості.
ПІЛОТНА ПРОГРАМА
РОБОТИ ОСЕРЕДКУ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ В ШКОЛІ
при Черкаській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №3 Черкаської міської ради Черкаської області
3-15 жовтня 2011 р.
Організаційний план:
|
Дата проведення |
Назва заходу |
Тема |
Тривалість |
Цільова група (учасники) |
1.
|
03. 10. 2011
«Земля - наш дім» |
Екологічна лінійка
« Земля – наш дім».
|
Презентація декади екології екологічного проекту. | Перша половина дня. | депутат обласної ради Воєвода Ю. В., депутат міської ради Ткаченко С. В,
банк «Аваль» , громадськість, учні школи
|
2 |
|
Екологічний урок
«Уроки про зміну клімату» – 5-11. «Екологічні проблеми планети Земля» – 1-3 кл на базі обласної дитячої бібліотеки.
|
Глобальні екологічні проблеми людства, шляхи їх вирішення. | 45 хв – 1 урок. | Учні школи, педагогічний колектив, Обласна дитяча бібліотека. |
|
Конкурс плакатів
« Набат!».
|
Екологічні проблеми людства очима дітей. | Протягом дня. | Учні школи, громадськість. | |
|
Науково -просвітницька конференція:
«Світ застраховує себе від змін ».
|
Імплементація ідеї сталого розвитку в систему природокористування. | 14. 30 – 16. 00 | Представники міської влади, громадськість, обласна організація МАН, науковці ЧНУ, ЧДТУ, учні школи, обласна організація ВЕЛ, ВДС « Екологічна варта», члени клубу « Аква», учні школи. | |
2 | 04. 10. 2011
Всесвітній День тварин. « Людина у світі тварин»
|
Міська акція – ярмарок
« Подарунок другу з зоопарку »
|
Залучення учнів, батьків, громади, влади до вирішення проблем існування тварин в зоопарках. | Перша половина дня. | Члени клубу «Аква», учнівські колективи шкіл міста Черкаси, |
Фото галерея « В об′єктиві кумедні тварини ».
|
Мій вірний, улюблений друг! | Протягом дня. | Учнівський колектив, члени клубу « Аква», громадскість. | ||
Зоологічний квест « У світі тварин» на базі Черкаського зоопарку. | Залучення учнів, батьків, громади, влади до вирішення проблем існування тварин в зоопарках, поширення знань про тваринний світ. | 14. 30 – 16. 00 | Команди міських шкіл № 28, 26, 3, ГПЛ, 6, адміністрація Черкаського зоопарку, депутат міської ради Є. Л. Ван, громадськість, члени клубу «Аква», організація ВЕЛ, ВДС «Екологічна варта», міський методичний кабінет установ освіти. | ||
3 | 05. 10. 2011
«Вода – джерело життя» |
Екологічна акція по збору вторинної сировини «Роздільний збір сміття – шлях до чистоти довкілля».
|
Збір ПЕТ пляшок і їх рециклювання – шлях до вирішення екологічних проблем забруднення навколишнього середовища та збереження природних ресурсів. | 8. 00 – 9. 00 | Адміністрація школи, учнівський колектив, члени ВДС « Екологічна варта», клубу «Аква» |
Акція « Збережена вода – продовжене життя»
Тренінг « Дбаймо про воду»
|
Збереження природних ресурсів через освіту учнів і їх родин шляхом проведення аудиту побутового водопостачання кожної родини учнів школи. | 8. 30 – 9. 15 – навчальні тренінги. Аудит протягом
05. – 12. 10. 11. |
Комунальне підприємство «Черкасиводоканал», члени клубу «Аква», учнівський колектив, громада міста. | ||
Екомодуль на уроці
« Вода – джерело життя» |
Екологічні проблеми гідросфери , шляхи їх вирішення, еко-інновації, світові та місцеві еко-дослідження. | На 3-ому уроці – 15 хвилин. | Педагогічний колектив школи, адміністрація, вчителі – предметними, члени клубу « Аква», учні школи. | ||
Конкурс на найкраще видання екофлаєра « Бережи воду!».
|
Заходи з економії води в побуті. | Протягом дня. | Педагоги , інформаційний сектор 5-11-х класів, члени клубу « Аква», громада мікрорайону. | ||
4 | 06. 10. 2011
«Жива вода» |
Конкурс стіннівок КТС
« Жива вода»
|
Вода очима творчої дитини , в майбутньому, дбайливого господаря Землі. | Протягом дня. | Педагоги , інформаційний сектор класів, члени клубу « Аква», громада. Члени ДВС « Екологічна варта». |
Міський семінар « Сучасний стан питної води в Черкасах : проблеми та перспективи”.
|
Сучасний стан питної води в різних районах міста Черкаси. Основні проблеми водного ресурсу, перспективи та шляхи вирішення.
|
14. 30 – 16. 00 | КП Черкасиводоканал, ВЕЛ, ВДС
« Екологічна варта» члени клубу «Аква», ЗМІ, учнівські колективи школи № 3, ГПЛ, 18, 33, 31, 26, 28. |
||
5 | 07. 10. 2011
«Мій рідний край – мені про нього й дбати»
|
Екологічна толока . | Мій вибір – чисте від бруду місто. | Друга половина дня. | КП «Черкасиводоканал» ВЕЛ, ВДС
« Екологічна варта» члени клубу «Аква», учні старшокласники, вчителі школи, громада міста та мікрорайону школи. |
Екскурсії природничо-естетичного та туристично-краєзнавчого напряму до Краєзнавчого музею; екологічна стежка Оршанця; Чигирин, Субботів, обласна бібліотека, обласний ЕНЦ.
|
Дослідження природних багатств рідного краю. | Друга половина дня, вихідні дні 8. 10 – 9. 10. | Учні молодшої та середньої ланки школи, вчителі, батьки, батьківська палата Ради школи. | ||
6 | 10. 10. 2011
«Економити енергію – це розумно» |
Фестиваль проектів: «Енергоощадні наліпки» -1 -7 класи;
« Альтернативні джерела енергії» -8 -11 класи;
|
Заходи з економії електроенергії в побуті, еко-інновації по енерго- і теплозберігаючих технологіям. | Протягом дня | Громадськість, учнівський колектив, батьки, педагогічний колектив, члени клубу « Аква» |
Педрада:
«Інноваційні технології на службі школи для виховання нової особистості, яка реалізує ідеї сталого розвитку в собі і соціумі» |
Імплементація ідеї сталого розвитку через екологічну освіченість учнів, учителів та застосування еко -інновацій, енерго- і теплоощадних технологій у побуті. | 15. 00- 16. 00 | Комерційні організації, представники влади, педагогічний колектив. | ||
7 | 11. 10. 2011
«Мрія людства – розумний дім» |
Конкурс науково-дослідницьких проектів
« Розумний дім» 7-11кл. |
Створення моделей енергоощадних будинків та використання альтернативних джерел енергії для їх функціонування | Протягом дня | ВЕЛ, ВДС «Екологічна варта», члени клубу «Аква», учні школи, педагогічний колектив. |
Еко- турнір для батьків і дітей 3 класу :
«Чи розумніший ти за третьокласника?» |
Екологічні проблеми, шляхи їх вирішення на рівні користувача і його родини. | 13. 00 – 14. 00 | Батьківська палата Ради школи, учні школи, члени клубу « Аква», громада. | ||
8 | 12. 10. 2011
«Екологічна культура – норма життя» |
Екологічна акція по збору вторинної сировини -макулатури:
« Подаруй кілечко дереву»
|
Подбай про чистоту міста – збери макулатуру – подаруй дереву життя. | 8. 00 – 9. 00 | Учні школи, батьки, педагогічний колектив, члени клубу «Аква» |
Екологічна акція
« Збережена вода – продовжене життя» |
Підведення підсумків акції, визначення кількості зекономленої питної води учнями школи. | Перша половина дня. | КП «Черкасиводоканал», члени клубу «Аква», ВЕЛ, ВДС « Екологічна варта», інформаційний сектор школи, учні школи, громада | ||
Виставка поробок з вторинної сировини: «Я – дбайливий господар»
|
Нове життя старих речей. | Протягом дня | члени клубу «Аква», ВЕЛ, ВДС « Екологічна варта», , учні школи, батьки. | ||
Екологічна гра «Екодрайв» | Знати, щоб уникати, вміти, щоб досягти. | 14. 30 – 15. 30 | Учні 10 – 11-х класів, члени клубу «Аква», | ||
9 | 13. 10. 2011
«Екологічна освіта на захисті природи » |
Семінар – практикум для вчителів міста:
« Формування екологічної компетенції учнів на уроках природничо – математичних дисциплін» |
Шляхи та методи формування екологічної компетенції і виховання екологічної свідомості особистості, якій жити в ХХІ столітті. Майстер -клас по використанню « Зеленого пакету» на різних уроках. | 14. 00 – 16. 00 | Міський методичний кабінет установ освіти, педагогічний колектив школи, вчителі шкіл міста. |
10 | 14. 10. 2011
«Наше майбутнє – в наших руках » |
Екологічна лінійка:
«Наше майбутнє – в наших руках » |
Підведення підсумків екологічної декади, визначення « Екологічного класу» , нагородження найактивніших учасників, закладання екологічного майданчику клубу « Аква» за спонсорської підтримки. | Перша половина дня. | Депутати обласної і міської ради, комерційні установи, ВЕЛ, ВДС «Екологічна варта», члени клубу «Аква», учні школи, батьки, вчителі, громада. |
Екологічний фестиваль
« Подорож по Еколандії» |
Свято Екології для дітей з презентацією виданої учнями книги « Казки Еколандії» | 14. 00 – 16. 00 | Депутати обласної і міської рад, комерційні установи, ВЕЛ, ВДС « Екологічна варта», члени клубу « Аква», учні школи, батьки, громада. |
Опис кожного заходу програми (пункт організаційного плану) за такими параметрами:
№ та назва заходу | Лінійка – відкриття декади екології «Земля – наш дім» |
Форма проведення | Лінійка – презентація |
Хід заходу |
|
Навчальний компонент | Відомості про екологічні проблеми та їх причини, ідеї сталого розвитку у повсякденному житті. |
Виховний компонент | Виховання активної громадянської позиції кожного щодо розв’язання екологічних завдань, мотивація до активних дій протягом проведення декади екології. |
Інноваційність, інтерактивність | Формат лінійки, широке залучення до активних дій широкого кола учасників. |
Необхідні ресурси та матеріали | Музичне обладнання та прилади для звукового оформлення лінійки, оформлення сцени відповідно до теми заходу, сценарій агітбригади, костюми, фонограми. |
Оцінка ризиків | Перенесення лінійки в закрите приміщення через погодні умови, мотивація класних команд до якісної роботи по створенню еко – команд, мотивація громад кості до співучасті у спільній діяльності. |
Очікувані результати | Інформування про план проведення декади, мотивація громадськості до активної участі у програмі дій. |
№ та назва заходу | «Уроки про зміну клімату» |
Форма проведення | Екологічний урок 1 -11 класах. |
Хід заходу |
- Дискусія для визначення рівня знань учнів; - Самостійна робота з картками; - Міні – лекція з теми уроку; - Робота в групах, виступи груп.
|
Причини зміни клімату та наслідки цього для різних екосистем, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, | |
Виховний компонент | Бережне ставлення до природи, вміння співпрацювати у групах, вміння вести дискусію, толерантність. |
Інноваційність, інтерактивність | Формат уроку з елементами інтеракції, роботи в малих групах, дискусія. |
Необхідні ресурси та матеріали | Навчальний посібник: «Моя школа не нагріває планету», методичний посібник «Уроки про клімат» фундація ПАУСІ, Фундація «Наша Земля» |
Оцінка ризиків | Мотивація учнів для роботи у групі, до дискусії. |
Очікувані результати | Учні називають наслідки для різних екосистем в разі зміни клімату, причини зменшення біорізноманіття, працюють у групах та презентують результати співпраці. |
№ та назва заходу | Конкурс екологічних плакатів «Набат!» |
Форма проведення | Виставка плакатів |
Хід заходу | Підготовчий етап : збір інформації, розробка та оформлення плаката командами класів. Основна частина: експозиція, оцінювання журі, підведення підсумків. |
Навчальний компонент | Вміння скористатися різними джерелами інформації для здобування знань, актуалізація знань про екологічні проблеми, прогнозування шляхів вирішення. |
Виховний компонент | Осмислення необхідності активних дій щодо розв’язання екологічних проблем, толерантність до думки всіх учасників команди, естетичний смак при оформленні плакату. |
Інноваційність, інтерактивність | Робота над спільним проектом, використання інформаційно-комунікативних технологій у зборі інформації та виготовлені плакатів. |
Необхідні ресурси та матеріали | Папір формат А4 , фарби, олівці, клей, ПК, принтер. |
Оцінка ризиків | Мотивація учасників на виготовлення оригінального плакату. |
Очікувані результати | Актуалізація знань про екологічні проблеми, вміння реалізовувати КТС. Вулична акція виставки плакатів. |
№ та назва заходу | Науково – просвітницька конференція:
«Світ застраховує себе від змін».
|
Форма проведення | Конференція |
Хід заходу | Підготовчий етап: оголошення теми конференції, реєстрація учасників, збір інформації про тематику виступів, збір тез виступів.
Проведення конференції: виступи учасників з короткою доповіддю, обговорення та питання, перегляд стендових доповідей, доповіді наукових керівників про організацію наукової роботи обдарованої молоді у напрямку імплементації ідей сталого розвитку у природокористування в Україні. Прийняття проекту рішення. |
Навчальний компонент | Програма реалізації ідей сталого розвитку в Україні; глобальні екологічні проблеми та шляхи їх вирішення ; планування та реалізація екологічного проекту чи науково-дослідницької роботи; презентація результатів, дослідження. |
Виховний компонент | Вміння вести наукову дискусію, бути активним та мотивувати до активних дій інших. |
Інноваційність, інтерактивність | Формат конференції, використання елементів дебатної форми роботи, ІКТ, метод проектів. |
Необхідні ресурси та матеріали | Стенди з доповідями, ПК, мультимедійний проектор, мікрофони, зал, підготовлений до конференції, тези доповідей, сценарій конференції, |
Оцінка ризиків | Мотивація учасників до підготовки виступу на конференції на належному рівні, пасивність учасників під час обговорення , проблеми технічного плану у роботі апаратури. |
Очікувані результати | Активізація обдарованої молоді до науково практичної діяльності в справі імплементації ідей сталого розвитку у природокористування в Україні. Видання інформаційного збірника за матеріалами конференції. |
№ та назва заходу | Фото галерея « В об′єктиві кумедні тварини ». |
Форма проведення | Виставка фото колажів. |
Хід заходу | Підготовчий етап: виготовити кожною еко-командою по 5 світлин формату А 4з авторськими підписами та назвами , оформлення фото колажу, оцінювання журі, перегляд учнями, батьками, гостями школи. |
Навчальний компонент |
Вміння оформити та презентувати свою творчу роботу. |
Виховний компонент | Виховання естетичних почуттів до краси тваринного світу, бережного ставлення до біологічного різноманіття, розуміння неповторності кожної живої істоти. |
Інноваційність, інтерактивність | Використання ІКТ, вміння реалізовувати індивідуальні творчі проекти та оцінювати роботу інших. |
Необхідні ресурси та матеріали | ПК, фотопапір, принтери, канцелярські прилади, виставкове приміщення |
Оцінка ризиків | Плагіат у виготовленні світлин, відсутність оригінальності. |
Очікувані результати | Розвити естетичні почуття, вміння бачити прекрасне у світі тварин, бережне ставлення до біорізноманіття. Випуск фотоальбому «В об′єктиві кумедні тварини ». Вулична акція на території зоопарку. |
№ та назва заходу | « Подарунок другу із зоопарку» |
Форма проведення | Міська акція – ярмарок
|
Хід заходу | На території шкіл організовуються ярмарки та збір продуктів городництва для тварин із зоопарку, на виручені кошти будуть придбані корми та продукти для тварин (по домовленості з ветеринарами та персоналом зоопарку), доставка зібраного у зоопарк. |
Навчальний компонент | Знання про основи догляду за тваринами у зоопарку, ознайомлення з основами роботи зоопарку як наукової установи по утриманню та розведенню тварин у неволі. |
Виховний компонент | Бережне ставлення до тварин, турбота, гуманне ставлення до тварин. |
Інноваційність, інтерактивність | Формат акції, взаємодія всіх учасників для досягнення мети акції. |
Необхідні ресурси та матеріали | Вироби для ярмарку, обладнане столами для продажу приміщення, транспорт для доставки зібраних для тварин продуктів. |
Оцінка ризиків | Мотивація учасників до активності, технічні питання по доставці. |
Очікувані результати | Активними діями відзначити Міжнародний день захисту тварин, привернути увагу громадськості до діяльності зоопарку як науково-просвітницької установи, зібрати продукти харчування для тварин. |
№ та назва заходу | Зоологічний квест « У світі тварин» на базі Черкаського зоопарку. |
Форма проведення | Гра – квест. |
Хід заходу |
|
Навчальний компонент | Актуалізація знань про біологію тварин та причини та міри по захисту тварин, вміння розв’язувати нестандартні завдання протягом гри-квесту. |
Виховний компонент | Шанобливе ставлення до тварин як компоненту біорізноманіття, виховання згуртованості в командних змаганнях, толерантності до думки інших членів команди, чесності в змаганні. |
Інноваційність, інтерактивність | Формат гри-квесту (перехід до наступного рівня тільки після виконання завдань попереднього ),командна робота на основі інтеракції. |
Необхідні ресурси та матеріали | Музичне та звукове обладнання, сценарій гри, роздатковий матеріал для квесту, обладнання п’яти станцій квесту (Стіл, контролер, шо засвідчує проходження станції командою), сценарій агітбригади, фонограми, призи та грамоти для переможців та учасників, карти зоопарку, канцелярське приладдя, фото та відеотехніка, ЗМІ. |
Оцінка ризиків | Несприятливі погодні умови, мотивація учасників до якісної підготовки та чесної гри, технічні неполадки в роботі апаратури. |
Очікувані результати | Привернути увагу та широко залучити учнів та громад кість до проблем захисту тварин, до роботи зоопарку як науково-просвітницького закладу.Видання сценарію зоологічного квесту « У світі тварин», висвітлення події через ЗМІ. |
№ та назва заходу | «Роздільний збір сміття – шлях до чистоти довкілля». |
Форма проведення | Екологічна акція по збору вторинної сировини |
Хід заходу | Проводиться в 2 етапи: 1) попереднє оголошення про акцію; 2) проведення акції, оголошення результатів |
Навчальний компонент | Роздільний збір сміття, ре циклювання, вторинна переробка вторинної сировини, економічна вигода. |
Виховний компонент | Виховувати бережливе ставлення до природи, розумного господаря. |
Інноваційність, інтерактивність | Формат, широке залучення різних категорій учасників |
Необхідні ресурси та матеріали | Техніка для вивезу вторинної сировини |
Оцінка ризиків | Мотивація до участі учнів та їх родин. |
Очікувані результати | Збір ПЕТ пляшок і їх рециклювання – шлях до вирішення екологічних проблем забруднення навколишнього середовища та збереження природних ресурсів. Збір коштів на реалізацію проекту « Екодолина « Аква» |