2016

1 березня Урочисте відкриття Всеукраїнської програми освіти для демократичного громадянства «Демократична школа», одного з найбільших міжнародних проектів у сфері середньої освіти в Україні, відбулося1 березня 2016 року у Міністерстві освіти й науки України.У відкритті Програми взяли участь: Павло Хобзей, заступник Міністра освіти і науки України, Ана Перона-Ф’єльдстад, виконавчий директор Європейського Центру ім. Вергеланда (Норвегія), Тарас Кремінь, народний депутат України, голова підкомітету з освіти Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти, представники Посольства Норвегії та офісу Ради Європи в Україні, українські та міжнародні експерти. На конференцію була запрошена директор нашої школи Ткаченко Т.Є., як школи учасника проекту «Демократична школа».Для підтвердження вагомості намірів, під час конференції представниками Міністерства освіти і науки України та Європейського Центру ім. Вергеланда було підписано Меморандум про наміри.В ході конференції було підкреслено вагу демократизаційних процесів у середній освіті, адже школа – це перша державна інституція, з якою має справу кожен громадянин. Відтак, важливо, щоб школа давала не просто теоретичні знання про те, що таке демократія, а навчала діяти у демократичній системі. Кшиштоф Становський у своїй промові наголосив, що демократизація школи – це питання розуміння та доброї волі учасників навчально-виховного процесу, а отже, може починатися «тут і зараз». Він також розповів про позитивні ефекти, які мала децентралізація на якість польської середньої освіти (Польща вийшла у європейські лідери за показниками освітніх досягнень учнів). Мажена Рафальська підкреслила вагу Ради Європи у посиленні ролі освіти для демократичного громадянства та прав людини у навчально-виховному процесі.Трирічна Всеукраїнська програма «Демократична школа» реалізовується Європейським Центром ім. Вергеланда (Осло) та Міністерством освіти і науки України у співпраці з Радою Європи за підтримки Міністерства закордонних справ Норвегії. Програма спрямована на підтримку демократизації та децентралізації середньої освіти в Україні, пропагування принципів Хартії Ради Європи з освіти для демократичного громадянства та прав людини та розбудову мережевих  зв’язків між школами різних регіонів країни.На участь у Програмі було подано 240 заявок, із них відібрано 32 школи серед яких і наша.Європейський центр імені Вергеланда – експертний центр Ради Європи у сфері освіти для демократичного громадянства, прав людини та міжкультурного порозуміння, заснований у 2008 році в Осло. Мета Центру – сприяти розвитку культури демократії та усталенню демократичних практик у суспільстві через освіту для демократичного громадянства і прав людини. Центр ім. Вергеланда реалізовує проекти в Україні з 2013 року.Пряма трансляція конференції здійснювалася на онлайн порталі «Педагогічна преса».Сторінка трансляції: http://pedpresa.ua/149335-online-11.html.Офіційна сторінка Програми: http://ukr.theewc.org.На завершення конференції школи-учасниці підписали з Програмою Декларацію про співпрацю.
2-5 березня Команда однодумців з представників місцевих органів влади (О.М.Зубенко), батьківської громади (І.В.Карбівнича), вчительського колективу (Н.В.Парначова) та директора школи (Т.Є.Ткаченко)  пройшли вступний тренінг з демократичного розвитку школи, після чого з ними упродовж 2016-2017 навчального року працюватимуть експерти, які допоможуть здійснити оцінку потреб для демократичних змін у школі й надаватимуть підтримку у розробці та реалізації шкільних проектів, а також у налагодженні партнерства з громадою та співпраці між школами із різних областей України.
18 квітня Відбулася перша організаційна зустріч з тренерами Всеукраїнського проекту «Демократична школа». Тренери ознайомили учасників з програмою, її метою, завданнями, поняттями, напрямками та етапами розвитку. Педагогічний колектив переглянув та обговорив відеоролики «School factory» та «Лист дітей із особливостями поведінки своїм вчителям». Учасники зустрічі ознайомились з трьома вимірами демократичної школи, поглибили знання про принципи ОДГ/ОПЛ, та їх впровадження. Наступного дня представники учнівського, батьківського та вчительського колективів з’ясовували за допомогою Інструментів розвитку школи та моніторингу змін рівень демократичних перетворень у нашій школі. Учні старших класів стали учасниками тренінгу на якому обговорили питання «Що таке Демократична школа?» , «Що треба/можна/варто робити в проекті?» та висловили власну думку з приводу важливості демократичних змін.За підсумками зустрічей у школі буде розроблено план дій з урахуванням думок учнів, батьків, вчителів, що допоможе втілити демократичні засади  в шкільному житті.
квітень-травень Моніторинг потреб шкільної громади щодо демократичних змін. Розробка плану дій та демократичних перетворень в шкільному середовищі.
 30 серпня Заступник директора школи із навчально-виховної роботи Парначова Н.В. ознайомила вчителів із засадами Демократичної школи. З метою розвитку демократичної культури в школі передбачаються дії в трьох напрямках: демократичне шкільне середовище та демократичне врядування, побудова навчально-виховної роботи за принципами освіти з прав людини та демократичного громадянства, співпраця та партнерство з громадою та органами місцевого самоврядування. Програма «Демократичної школи» спрямована на поглиблення культури демократії у школі шляхом підтримки демократизації та децентралізації шкільного врядування, пропагування державно-громадського партнерства і розвитку демократичного середовища у школі, а також сприяння побудові навчально-виховної роботи на принципах освіти з прав людини та демократичного громадянства.
4 жовтня Розпочалися тренінги у межах проекту «Демократична школа» для активних учасників шкільного життя. Серед них представники Ради школи від вчителів та батьків, лідери учнівського самоврядування. Тренери програми Світлана Овчаренко та Наталія Крат запропонували тренінги з тем: «Вступ, уточнення понять» та «Шкільне самоврядування і вплив різних його учасників на демократизацію шкільного життя». Учасники тренінгу згадали основні поняття і принципи демократії та механізми поступового втілення їх в життя школи. Представники шкільної громади дізналися про основні важелі та методи формування  демократичних засад в школи. Тренери наголосили про важливість демократичних змін у формуванні та функціонуванні самоврядування. Зустрічі пройшли в доброзичливій, діловій атмосфері та поповнили знання всіх учасників навчально-виховного процесу, надихнули на подальшу роботу по втіленню демократичних змін.Керуючий демократичними засадами у жовтні будуть внесені зміни у документи учнівського самоврядування та відбудуться вибори голів парламентських комітетів на сесії шкільного парламенту згідно оновлених документів. Сесія делегує своїх представників до Ради школи.На організаційних зборах Ради школи будуть внесені зміни у Положення про її діяльність та інші нормативні документи, після цього відбудеться перше засідання найвищого органу шкільного самоврядування.
5 жовтня У другий день проведення тренінгів його учасники дізналися про Європейські засади демократії . Тренери  програми запропонували теми: «Посібники Ради Європи та їх використання в роботі школи» та «Активна життєва позиція в школі: як це може проявлятися?». Світлана Овчаренко та Наталія Крат підкреслили, що використання досвіду Європейських країн допоможе у відносно невеликий термін часу суттєво змінити шкільне життя у напрямку демократії. Учасникам тренінгів були запропоновані новітні інтерактивні ділові ігри, мультимедійні презентації. Активісти шкільного життя жваво обговорювали питання з демократизації всього освітнього простору, вели палкі дискусії. Ближчим часом буде проведена теоретична підготовка активістів батьківського колективу (демократичні засади – нормативно-правову базу, терміни, тощо) на батьківському лекторії де будуть обговорені питання  розуміння демократії та демократичного шкільного середовища з батьками, а також моніторинг пропозицій щодо проекту «Демократична школа».Продовжуючи працювати в проекті, ми і надалі будемо координувати свої дії з тренерами «Демократичної школи».
20 жовтня Приступив до роботи вищий орган шкільного самоврядування Рада школи. На першому засіданні новообраних членів привітали голова Ради школи Вікторія Вікторівна Опаріна та її координатор  Ірина Валеріївна Карбівнича. На зібранні був розглянутий проект оновленого Положення про Раду школи,  затверджені її склад, тематика засідань на 2016-2017 навчальний рік, склад комісій з фінансово-господарських питань, з питань  організації та проведення освітніх та виховних презентаційних заходів, охорони здоров’я та забезпечення харчування дітей, охорони та благоустрою території. Заступником голови Ради школи було обрано Тетяну Миколаївну Таборчак.Заступник директора школи з навчально-виховної роботи Парначова Н.В. ознайомила присутніх з планом роботи навчального закладу на 2016-2017 навчальний рік в проекті «Демократична школа».Перше засідання вищого органу шкільного самоврядування пройшло у діловій та конструктивній обстановці та виробило стратегію по демократизації шкільного середовища.
23 листопада З запланованим візитом до школи завітали   тренери програми «Демократична школа» Наталія Крат та Ірина Боднар. Представники учнівського, батьківського та вчительських колективів разом з тренерами провели моніторинг змін, які відбулися в школі під час впровадження проекту. Також виокремили зміни, які необхідно внести до Плану дій щодо реалізації демократичних перетворень. Звичайно треба ще багато працювати над вирішенням всіх проблемних питань. Найголовніше, що в шкільної громади є бажання працювати. Запрошуємо всіх бажаючих до діалогу та чекаємо пропозицій щодо демократичних перетворень в нашій школі.
1 грудня На базі школи відбувся міський семінар-практикум для педагогів-організаторів. Його учасники дізналися про демократичні засади розвитку учнівського самоврядування у школі, критерії ефективності діяльності дитячої організації в рамках Всеукраїнського проекту «Демократична школа». Педагогів-організаторів привітали директор школи Ткаченко Т.Є та розповіла про історію школи, досягнення учнів, вчителів та інноваційну діяльність по впровадженню Всеукраїнських та міжнародних проектів.  Роль учнівського самоврядування як ключової складової шкільної системи виховної роботи висвітила у своєму виступі методист міського методичного кабінету Деркач Л.М. Заступник директора школи з навчально-виховної роботи Парначова Н.В. ознайомила учасників семінару з виховною системою школи та розповіла про впровадження Всеукраїнської програми «Демократична школа». Про учнівське самоврядування в сучасному вимірі та нові форми колективної діяльності розповів педагог-організатор Коркішко І.О. Учасники семінару побачили, як проходить спільне засідання учнівського самоврядування та академічної ради та як учні користуються правом на участь у процесі прийняття рішень у шкільному середовищі У березні наступного року на базі школи пройде друга частина семінару, де його учасники закріплять та поглиблять знання про демократизацію шкільного середовища та впровадження демократичних засад.
2 грудня Напередодні Міжнародного дня інвалідів учні школи обговорили проблему рівності.Учні інклюзивного 9-Б класу провели годину спілкування на тему: «Громада – це класний колектив», на якій у дискусійній формі висловили свої думки про роль особистості і взаємин її в колективі. На прикладі умовних ситуацій розглянули питання лідерства, унікальності та виключень. Підлітки прийшли до висновку, що для громади важливим є думка кожного її учасника і тільки колегіальне рішення може представити думку колективу.До учнів 3-В класу завітала Черкаська обласна телекомпанія «Рось», яка цікавилась умовами навчання  спеціального класу та думками щодо інтеграції . До обговорення долучилися мама учня цього класу Хотько Ліна Вікторівна, учень інклюзивного 2-Б класу Богдан Рабенко, учень 6-Б класу Роман Маковка, які з упевненістю висловились за спільне навчання дітей з інвалідністю в  загальноосвітніх навчальних закладах.
9 грудня В Міжнародний день боротьби з корупцією. вчителі історії Парначова Н.В. та Сотуленко О.Ю. у 10-11 класах провели тематичні уроки. Учні дізналися про причини та наслідки корупції, кримінальну відповідальність за корупційну діяльність. Окрім цього були змодельовані ситуації, в яких учні шукали законні шляхи боротьби із хабарництвом. Під час міні-квесту старшокласники висловили своє відношення склавши із літер гасло «Корупції – ні!». Проблема корупції дуже актуальна для нашої держави тому ми маємо надію, що молоде покоління активних та енергійних громадян, які зараз навчаються у школі, зможе викоренити цю страшну хворобу суспільства
16 грудня Школа долучилася до акції  - «Намалюй малюнок, напиши привітальну листівку, збери пакунок та привітай захисника України з днем Святого Миколая і Різдва Христового». Акція відбувається за ініціативи заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Ігоря Коломойця. Волонтерами школи був організований збір домашньої консервації, меду, печива, шкарпеток та засобів особистої гігієни. Батьки, учні та вчителі активно долучилися до акції та передали зібрані речі волонтерам. Натомість волонтери Собко Павло («Легіон Свободи») та Кулик Юрій («Самооборона Черкащини») провели Урок Мужності для учнів 10- х класів. Розповіли надзвичайно багато інформації про фронт, надали можливість учням розгледіти гільзи, ковпаки від мін та приміряти бронежилет 4 класу захисту. Сподіваємось, привітання учнів нашої школи  з новорічними святами передадуть тепло дитячих сердець та зігріють душу захисників.