Як створюються підручники для НУШ?

photo_2025-04-24_16-57-31 (2)

Про нові підручники для Нової української школи та дизайн уроків за підручниками говорили у студії Українського радіо Суспільне Черкаси учителька біології Довгаль Людмила та журналіст Олексій Юрін.
Стати однією із авторок нових підручників «Біології» для учнів НУШ та долучитися до команди розробників цих підручників – є новим досвідом для вчительки біології та екології нашої школи Людмили Довгаль . У розмові у прямому ефірі разом з Олексієм Юріним вчителька розповіла про новий досвід у написанні підручників для Нової української школи. Протягом бесіди Людмила Володимирівна розповіла про особливості роботи над підручником.
Підручник «Біологія 8 клас», написаний за модельною навчальною програмою (МНП) «Біологія 7-9 клас» Самойлов А., Тагліна О., Утєвська О., відрізняється від інших поєднанням класичних поглядів на біологію людини із сучасним наповненням самого підручника, що якнайкраще відповідає вимогам НУШ.
Підручник містить рубрики, які допоможуть учителю організувати 3–4 різні види діяльності на уроці відповідно до концепції НУШ. Практична частина курсу розміщена безпосередньо на сторінках підручника й часто є окремими елементами уроку, сприяючи розвитку в здобувачів освіти ГР 1 і ГР 3. Велика кількість якісної інфографіки, таблиць і ілюстрацій полегшує сприйняття матеріалу учнями з кліповим мисленням.
Система рубрик підручника дає змогу організувати інтерактивне навчання за підходом «рівний рівному» — це й «Відкритий мікрофон», і «Поміркуйте й обговоріть ситуацію», «Робота в парі», «Робота в групі», «Знайдіть інформацію та виконайте завдання». Підручник помірковано насичений інфографікою, таблицями, схемами, що дає можливість організувати дослідницьку діяльність щодо перетворення одного виду інформації та текстів у інші,розвиває критичне та креативне мислення.
Усі методи, які ми використовували в підручнику, відповідають Усі методи, які ми використовували в підручнику, відповідають головній ідеї Нової української школи – компетентнісному навчанню. Зміст і методи, які пропонує підручник, спрямовані на необхідний освітній результат — формування наскрізних компетентностей, вміння не тільки здобувати, але й застосовувати отримані знання на практиці, розкриття особистісних можливостей та інтересів тих, хто навчається. Підручник забезпечує впровадження в процес навчання таких підходів, що забезпечують формування м’яких навичок (soft skills), розвиток особистості та творчого мислення. Він дає можливість використовувати проєктні технолголовній ідеї Нової української школи – компетентнісному навчанню. Зміст і методи, які пропонує підручник, спрямовані на необхідний освітній результат — формування наскрізних компетентностей, вміння не тільки здобувати, але й застосовувати отримані знання на практиці, розкриття особистісних можливостей та інтересів тих, хто навчається. Підручник забезпечує впровадження в процес навчання таких підходів, що забезпечують формування м’яких навичок (soft skills), розвиток особистості та творчого мислення. Він дає можливість використовувати проєктні технології та технології розвитку критичного мислення.Усі методи, які ми використовували в підручнику, відповідають головній ідеї Нової української школи – компетентнісному навчанню. Зміст і методи, які пропонує підручник, спрямовані на необхідний освітній результат — формування наскрізних компетентностей, вміння не тільки здобувати, але й застосовувати отримані знання на практиці, розкриття особистісних можливостей та інтересів тих, хто навчається. Підручник забезпечує впровадження в процес навчання таких підходів, що забезпечують формування м’яких навичок (soft skills), розвиток особистості та творчого мислення. Він дає можливість використовувати проєктні технолії.
Цікаві методи підручника відображені в його рубриках: «Поміркуйте й обговоріть ситуацію», «Поділіться своїми думками», «Відкритий мікрофон», «Знайдіть інформацію й виконайте завдання», «Розв’язання проблемних питань і завдань із теми», «Індивідуальна робота», «Робота в парі», «Робота в групі». Саме ці рубрики дають можливість формувати такі наскрізні вміння як вміння висловлювати власну думку й захищати її, критично й системно мислити, логічно обґрунтовувати власну позицію, діяти творчо, виявляти ініціативу, приймати рішення, розв’язувати проблеми, співпрацювати з іншими.
Такі підручники зроблять Нову українську школу реальністю шкільного життя.