Освіта для стійкого розвитку

321

 Новий етап сприяння сталого розвитку

Робота школи по впровадженню ідей сталого розвитку в школі має свою систему, що складається з декількох напрямків роботи одночасно, зокрема:

  • Викладання курсу за вибором у  1-2-х, 3-4-х , 7-х та 10-х класах «Уроки для сталого розвитку» за програмою О.Пометун, Л. Пилипчатіна, І.Сущенко;
  • Позакласна робота по формуванню бережливого та заощадливого ставлення до довкілля ( виховні години, участь у конференціях, захист науково-дослідницьких робіт МАН);
  • Участь та ініціювання акцій в межах школи та міста в цілому.
  • Професійний ріст педагогів по втіленню концепцій сталого розвитку в педагогічну практику.
  • Моніторинг екологічного сліду.

З початку навчального року  школа активно працює у міській екологічної акції «Зелений вир». Ініціаторами акції по сортуванню побутових відходів, що проходить під гаслом «Сортує сміття кожна родина – до сталого розвитку йде Україна!», є екологічний комітет шкільного парламенту, шкільний осередок Всеукраїнської дитячої спілки «Екологічна варта» , клуб «AQUA» спільно з картонно-паперовим комбінатом «Папір – Мал» та Українською макулатурною компанією. У всіх приміщеннях школи встановлено контейнери для щоденного сортованого збору макулатури. За І семестр 2015-2016 навчального року було зібрано та здано понад 600 кг макулатури, тобто ми змогли врятувати вісім дерев. Отримані кошти направлені на закупку та заміну дозаторів для рідкого мила у шкільній  їдальні та місцях загального користування.

Учні школи стали активними учасниками міського природоохоронного проекту «Птахи нам будуть вдячні».

Цей проект проводився за ініціативи Департаменту освіти та гуманітарної політики з метою виховання у дітей та молоді  дбайливого ставлення до  довкілля, залучення до природоохоронної діяльності, розширення знань про різноманіття і значення птахів рідного краю, всебічний розвиток учнів загальноосвітніх шкіл, вихованців дошкільних та позашкільних навчальних закладів, студентської молоді та небайдужих мешканців міста.

В рамках цього проекту у Одному з найбільших та красивіших парків  відбувся міський конкурс  «Fly cafe»,  виставка робіт юнацької та дитячої творчості на пташину тематику, майстер – класи зі створення і прикрашення годівничок  та інших конструкцій для птахів.

Поважне журі визначало переможців у п’яти номінаціях. Учні нашої школи отримали одразу декілька перемог:

  • у номінації «Найкраще Fly cafe» переміг учень 2-А класу Мусієнко Артем;
  • у номінації «Найкраще художнє оформлення» учень 1-В класу Руденко Ілля;
  • у номінації «Унікальність та оригінальність» учениця 3-Б класу Свинтицька Маргарита;
  • школа була нагороджена найвищою нагородою – Кубком конструктора – за найактивнішу участь у всіх заходах проекту «Птахи нам будуть вдячні».

Учні були нагороджені дипломами та цінними подарунками.

Вчителі нашої школи Л. В. Довгаль та Т. П. Січкар взяли участь у тренінгу по створенню екокоманд «Стале домогосподарство». Тренінг проходив в Інституті педагогіки НАПН в місті Київ і зібрав небайдужих українців, які хочуть долучитися до ініціативи «Стале домогосподарство». Тренінг пройшов у конструктивній, творчій обстановці . Приємним було те, що в групах працювали представники різних професій: педагоги, маркетологи, студенти, бібліотекарі, дизайнери, журналісти та видавці. Ініціатива «Стале домогосподарство, яку впроваджує в Україні громадська організація «Вчителі за демократію і партнерство» сподіваємося пустить міцне коріння і в нашому місті.

Учні нашої школи як Школи сталого розвитку приєдналися до святкування Всесвітнього дня охорони навколишнього середовища.

Всесвітній день навколишнього середовища, який щорічно відзначається 5 червня, є для Організації Об’єднаних Націй одним з основних способів привернути увагу світової громадськості до проблем навколишнього середовища, а також стимулювати політичний інтерес і відповідні дії.

Такий захід, як святкування цього Дня, розрахований на те, щоб перенести людський чинник у питання охорони навколишнього середовища, дати народам світу можливість активно сприяти стійкому і справедливому розвитку, сприяти розумінню того, що основною рушійною силою зміни підходів до природоохоронних питань є громади, а також роз’яснювати корисність партнерських відносин, з тим щоб у всіх країн і народів було більш безпечне і благополучне майбутнє.

Учні школи, працюють по сталому розвитку навіть коли  перебувають на відпочинку у пришкільних таборах, підготували цікаві вірші та плакати до цього дня, переглянули навчальний фільм. Вчитель біології Довгаль Л.В. вручила учням для школи спеціальні коробки від фірми «Папір-мал» для збору макулатури.  Дбаємо про наше безпечне та чисте майбутнє!

І ось нова перемога –  школа отримала сертифікат за вагомий внесок у підвищення обізнаності школярів щодо питань енергоефективного освітлення. Наприкінці минулого року ми стали учасниками «Всеукраїнської освітньої компанії в школах з енергоефективного освітлення», яка реалізувалася в межах Проекту «Трансформація ринку в напрямку енергоефективного освітлення» за сприянням Програми розвитку ООН в Україні та Глобального екологічного фонду.

В нашій школі проект втілюється в життя на уроках «Моя щаслива планета» (3-4 класи), «Уроках стійкого розвитку» (7, 10 класи) та фізики (8-9 класи). Розглядаються питання про оптимальну потребу енергії для життя, ощадливе користування та використання енергії в школі і побуті. Учні 8-9 класів стали активними учасниками конкурсу міні проектів по енергозбереженню та енергоефективному освітленню. Під час тижня енергозбереження учні ознайомилися з уже існуючими проектами . Зокрема свій проект представив переможець Всеукраїнського етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт Малої академії наук Євген Кір’ян «Термомодернізація будівлі школи як реальний шлях зниження карбонового слідуі споживання природного газу». На виховних годинах у 1-11 класах розглядалися питання: «Як лампочка зберігає довкілля», «Чому варто сказати «так» енергоефективним лампам», «Енергоефективні лампи – актуальна проблема сьогодення».

На цьому просвітницька робота з питань енергозбереження та енергоефективного освітлення не закінчується. Ми продовжимо її і в наступному навчальному році.

Черговий раз  відбулася екологічна акція по збору вторинної сировини. Всі учні школи взяли активну участь у цій важливій для нашого суспільства справі.  Голова екологічного комітету шкільного парламенту Альона Перевізник  розмістить інформацію про зібрану макулатуру нашими учнями на сайті «Освіта для сталого розвитку в дії», відповідно до акції «Рух за сталий розвиток». Найбільшу кількість макулатури зібрав 2-А класу (класний керівник Т.М. Могильна) – 371 кг, другими були учні 1-Б класу (класний керівник Н.А. Шевченко) – 358 кг, а третє місце вибороли учні 2-Б класу (класний керівник А.О. Дзюба) – 282 кг.

Для збереження навколишнього середовища потрібно терміново очистити планету від поліетилену. Тому школярі долучилися до цієї важливої справи, здаючи пластикові пляшки. У зборі пластикових пляшок першими були учні 10-А класу (класний керівник У. О. Артьомова) – 888 пляшок, друге місце вибороли учні 2-Б класу (класний керівник А.О. Дзюба) – 553 пляшки, третє місце посів 2-А клас (класний керівник Т.М. Могильна) – 410  пляшок. Наша школа вже багато років бере участь у різноманітних екологічних акціях, рятуючи навколишнє середовище.

Учениця 10-Б класу нашої школи Тетяна Битко взяла участь у XVII Всеукраїнській науковій конференції  молодих вчених. Конференція проходила на базі Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Тема конференції: «Актуальні проблеми природничих та гуманітарних наук у дослідженнях молодих вчених». Робота Тетяни «Поєднання фосфоресцентної та ексіплексної емісії для створення високоефективних органічних світловипромінюючих діодів» (науковий керівник – С.В.Будавіцька) надрукована у збірнику матеріалів Всеукраїнської наукової конференції молодих вчених «Родзинка-2015», за напрямком «Природничо-математичних наук» в розділі «Хімія».

У Міжнародний день Землі наша школа як учасник проекту «Освіта для сталого розвитку в дії» взяла участь у публічних акціях, щоб привернути  увагу мешканців нашого міста до ідей сталого розвитку. Статус «Школа сприяння сталому розвитку» спонукає учнів, учителів щоразу  ширше відзначати  День Землі.

Кожна акція, проведена учнями в цей день мала на меті зосередити увагу суспільства на проблемах довкілля. « Посади дерево» – вже традиційна акція цього року проведена разом з департаментом екології Черкаської міської ради. На нашій  Екодолині учні висадили рідкісний інтродуцент катальпи, який не тільки стане прикрасою ландшафту біля школи, а приверне увагу мешканців до рідкісних дерев, які можуть прижитися  в нашому довкіллі.

Щоб привернути увагу черкасців до ідей сталого розвитку були виготовлені плакати, розроблені опитувальники та виготовлені нагрудні відзнаки для тих перехожих, які найбільш близькі до життя в стилі ЕКО. Вулична акція «Життя у стилі ЕКО» протягом двох годин на Європейській площі міста закликала черкасців до заощаджень природних ресурсів. Кожен небайдужий перехожий став учасником моніторингового дослідження: «Який стиль життя вибираєш ти?» Учні поспілкувалися з 232 особами. Щоб привернути увагу перехожих до проблем наближення життя кожного до стандартів сталого розвитку, наголошували, що бути екологічно дружніми до довкілля, – це нескладно, а в теперішні часи енергетичної кризи навіть вигідно. Багато людей дякували дітям за роз’яснення щодо сортування сміття, утилізації батарейок, способів економії водних та енергетичних ресурсів.

Не стояли осторонь і учні 4-Б класу, які презентували концепцію сталого розвитку для працівників підприємства «Промелектробуд 2000». Від  спілкування отримали користь як працівники,  так і учні. Діти розповіли дорослим про енергозберігаючі технології та сталий розвиток, агітуючи дорослих не стояти осторонь захисту довкілля.

Акція «Батарейкам утилізація!» привернула увагу і засоби масової інформації. Зокрема телекомпанія «Рось» та «ВІККА» розмістили в своїх новинах повідомлення про даний захід. Шкільний осередок клубу води  «Аква» та обласна організація Всеукраїнської Екологічної Ліги за участю Голови обласної організації Всеукраїнської Екологічної Ліги Фоміної Наталії Максимівни та заступника директора Департамента екології і охорони навколишнього природного середовища Довгої Людмили Володимирівни під час  акції  «Батарейкам утилізацію!» залучили шкільну громадськість до   активності у екологічній роботі: представникам 7-и шкіл міста були передані контейнери для утилізації батарейок. Відтепер у Черкасах діє 9 пунктів утилізації батарейок.

Приклад  роздільного збору сміття, як ресурс збереження чистоти довкілля є для нашої школи традиційним, адже це і засіб, використаний для озеленення пришкільної території. Співпраця з переробниками вторинної сировини є традиційною. Збір макулатури та ПЕТ-пляшок охоплює всю шкільну громаду – учні та їх батьки є активними їх поборниками.

Окрім цього,  школярі виготовили флайєри, гасла, газети на екологічну тематику, прибрана територія навкруг спортивного майданчика, висаджені кущі. А те, що  на екологічній долині встановили макет млина, зроблений учнями нашої школи під час уроків трудового навчання, вказав на привернення уваги оточуючих на альтернативні джерела енергії.

До виставки поробок «Друге життя побутових відходів» діти віднеслись з цікавістю та презентували їх велику кількість. Для цього  застосували велику кількість найрізноманітніших матеріалів вторинної сировини, залучивши до створення експозиції вчителів, батьків, знайомих.

Тож концепція сталого розвитку успішно поширювалась серед мешканців міста Черкаси.

І етап

Запровадження нових курсів за вибором

2007 рік – впровадження в 7- 8 х класах факультативного курсу «Уроки для стійкого розвитку». Запровадження екологічних акцій по збору вторинної сировини та ПЕТ – пляшок, екологічні акції на березі Дніпра та Сосновому узліссі.

IMG_2073.JPG1

2009 рік - впровадження проектної технології під час проведення навчальної практики учнів 5-8 та 10-х класів. Робота над екологічними проектами. Проведення тижня екологічного виховання, Дня довкілля, що супроводжувались виготовленням польових листів про збереження природи та заощадливе використання природних ресурсів, проведення Дня енергозбереження.
2010 рік -  Робота над виробленням проекту «ЕКОШКОЛА». Науково-дослідні роботи учнів по вивченню шкідливих чинників на здоров’я учнів школи та впровадження інновацій по оздоровленню середовища.( Робота в класних кімнатах та робота з сім’ями). Проведено:

  • Аналіз та інтегральна оцінка стану захворюваності учнів в школі №3 за 1997 -2010 н. р.
  • Дослідження стану здоров’я дітей в часовій компоненті
  • Санітарно – гігієнічна оцінка екологічного стану школи
  • Дослідження ваги портфеля учнів

2011 рік – створення міського клубу води «AQUA» та осередку екологічної освіти на базі школи. Проведення екологічної декади із залученням міських шкіл, вчителів біології, хімії, екології, природознавства до науково-практичних заходів. 10 днів формування екологічної свідомості школярів через активні форми роботи

2

ПІЛОТНА ПРОГРАМА
РОБОТИ ОСЕРЕДКУ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ В ШКОЛІ 
при  Черкаській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №3 Черкаської міської ради Черкаської області

ІІ етап

Екодолина

7Ми беремо участь у міському конкурсі «Оточи себе кассою» у номінації: «Краще облаштування території перед торгово-офісними та іншими громадськими будівлями». На конкурс представлена «Екологічна долина», яка існує завдяки клопіткій роботі наших учнів, вчителів, технічних працівників та батьків.

Екологічний комітет шкільного парламенту закликає всіх зацікавлених осіб продовжувати роботу по благоустрою шкільної та пришкільної території.

Наша школа отримала міні-грант від Всеукраїнської неурядової благодійної організації «Вчителі за демократію та партнерство», у межах програми «Освіта для сталого розвитку», для втілення екологічного проекту «Сортує сміття кожна родина – розквітне біля школи Еко-долина».

Реалізацію проекту було розпочато під час проведення низки заходів: «Школа-осередок екологічної освіти», що проводилися під патронатом Фундації польсько-української співпраці «PAUCI».

345

698

Про нас заговорили

Засоби масової інформації  висвітлили діяльність нашої школи в екологічному напрямку. На офіційному порталі міської ради, міського голови та виконавчого комітету http://www.rada.cherkassy.ua/ та на сайті «Прочерк» http://procherk.info/ з’явилася інформація про унікальний проект, який впроваджується у нашій школі з цікавою назвою – «Еко-долина». Наш досвід, як зазначив депутат Черкаської міської ради Сергій Ткаченко, буде втілений у  школах міста. Тут же розповіли про участь команди нашої школи у складі вчителя біології та екології Людмили Довгаль і учня 9-А класу Івана Вовчка у фіналі четвертого проекту WWF Австрія та фундації ERSTE «Європейські школи за живу планету», що проходив у Румунії.

Міська телерадіокомпанія «Вікка» відзняла репортаж про екологічну роботу нашої школи. Детальнішу інформацію можна отримати на сайті http://vikka.ck.ua/.

Обласна державна телерадіокомпанія «Рось» http://rosmedia.com.ua/ підготувала актуальний радіорепортаж про створення «Еко-долини» та участь у міжнародних екологічних проектах учнів та вчителів нашої школи. Директор школи Тетяна Єгорівна Ткаченко та вчитель біології та екології Людмила Володимирівна Довгаль детально розповіли про існуючі і заплановані екологічні проекти.

ІІІ етап

Підбито підсумки фінального етапу Всеукраїнського конкурсу «Школа сталого розвитку 2013-2014». За рішенням журі наша школа визнана – «Школа сприяння сталому розвитку». Ми отримали вітального листа від команди міжнародного проекту «Освіта для сталого розвитку в дії».

Наприкінці минулого року про участь у конкурсі заявили 103 школи з 13 областей України, серед яких і наша школа. На першому етапі конкурсу школи заповнювали опитувальник: чи дійсно навчальний заклад має конкретні здобутки з різних напрямів освіти для сталого розвитку. Питання стосувалися не лише системного викладання курсів «Уроків для сталого розвитку», заходів зі зменшення кількості сміття чи раціонального енерго – та водоспоживання, а і роботи у громаді, способів вирішення конфліктів, змін в управлінській діяльності. На другий етап конкурсу учасники готували портфоліо – опис діяльності та свій досвід. При розгляді робіт журі надавало перевагу школам, що представили найбільш конкретні результати роботи, практичну діяльність. Головна ціль проекту – зменшення екосліду. Досвід, який  представила наша школа на конкурсі, чудово ілюструє загальношкільний підхід до впровадження принципів сталого розвитку в практику навчального закладу.

Участь у Всеукраїнському конкурсі-огляді «Школа сталого розвитку 2013-2014 року»